♥ Recept på Red Velvet Cake

Här kommer receptet jag använde mig av för att göra min Red Velvet Cake.
Funkar inte bara till tårtbotten, utan även cupcakes.

Ingredienser:
3,6 dl socker

100 g smör (rumstemperatur)
2 ägg (rumstemperatur)

5,6 dl siktat mjöl
3 msk kakao

1 tsk bakpulver

1 tsk bikarbonat (ta 2 tsk bakpulver om du inte har bikarbonat)

½ tsk salt

2,4 dl kärnmjölk (eller tillsätt 1 tsk ättika i vanlig mjölk och låt stå i 10 min)
½ flaska röd hushållsfärg

4 tsk vanlijsocker

1 tsk ättika (bara om du använder kärnmjölk)


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

Mixa ihop smör och socker poröst.


2. Tillsätt ett ägg i taget och mixa ordentligt.


3. Blanda ihop mjöl, kakao, bakpulver, bikarbonat och salt i en separat skål.
Blanda ihop mjölken, ättikan, vaniljsockret och den röda färgen i en annan skål.

4. Blanda de torra ingredienserna med vätskan och mixa noga. Varva med hälften torra, med hälften vätska.

5. Häll smeten i en rund form eller fyll upp i muffinsformar om man nu vill göra cupcakes. (Fyll muffinsformarna endast till hälften då denna smeten jäser något enormt.)

6. Grädda mitt i ugnen i ca 40 - 45 min för tårta eller 15 -18 minuter för cupcakes.
Prova att sticka med en tandpetare. Är den torr när den kommer upp så är de klara!

Sedan är det bara att go bananas med vaniljfrosting och dekorera med vad man nu vill ha på! På min tårta varvade jag varje lager med creme cheesefrosting och mixade jordgubbar. Jag klädde kanterna med kokos och på toppen hyvlade jag vit- och brun choklad samt nogat.


Lycka till!

1 kommentarer:

Recept bakning cheesecakes cupcakes choklad Bakrecept sa...

Det receptet var inte dumt! Får prövas på här i hemmet.
Recept bakning cream cheese cakes cupcakes choklad bröd bakrecept

Skicka en kommentar

Next previous home